Naslovna strana
 ◊ Redakcija
 ◊ Glasnik broj 1
 ◊ Glasnik broj 2
 ◊ Glasnik broj 3
 ◊ Glasnik broj 4
 ◊ Glasnik broj 5
 ◊ Glasnik broj 6
 ◊ Glasnik broj 7
 ◊ Glasnik broj 8
 ◊ Glasnik broj 9
 ◊ Glasnik broj 10
 ◊ Glasnik broj 11
 ◊ Glasnik broj 12
 ◊ Glasnik broj 13
 ◊ Glasnik broj 14
 ◊ Glasnik broj 15
 ◊ Glasnik broj 16
 ◊ Glasnik broj 17
 ◊ Glasnik broj 18
 ◊ Glasnik broj 19
 ◊ Glasnik broj 20
 ◊ Glasnik broj 21
 ◊ Glasnik broj 22
 ◊ Glasnik broj 23
 ◊ Glasnik broj 24-25
 ◊ Glasnik broj 26-27
 ◊ Glasnik broj 28
 ◊ Glasnik broj 29
 ◊ Glasnik broj 30
 ◊ Glasnik broj 31
 ◊ Glasnik broj 32
 ◊ Glasnik broj 33
 ◊ Glasnik broj 34
 ◊ Glasnik broj 36
 ◊ Glasnik broj 37
 ◊ Glasnik broj 38
 ◊ Glasnik broj 39
 ◊ Glasnik broj 40
 ◊ Glasnik broj 41

 
:: Naslovna strana > Glasnik broj 2 > Nova baština - Vračarski hram je naša Via dolorosa
 
NOVA BAŠTINA
Odštampaj
Božja kuća je već ukorenjena kao deo prostora Vračara i Beograda

Vračarski hram je naša Via dolorosa
- Dragomir Acović -
 
Hram Svetog Save sa moćnom poluloptom centralne kupole i njenim pozlaćenim krstom kao dominantnim simbolom pobede života nad smrću, koji obeležavaju našu Kalvariju i naš horizont
Do sada...

Zidanje Hrama svetog Save jeste hod po mukama, naša Via dolorosa, posao koji smo započeli još kada nas je Sava učio Hristovom putu, a Nemanja poslu stvaranja i čuvanja države. Taj naš posao gradnje Hrama traje vekovima i ne da nam da zaboravimo ni ko smo, ni odakle dolazimo, ni koji put vodi do Hrama! To je zavetni projekat kojim potvrđujemo svoju veru i svoje zajedništvo u Hristu, naša pobednička pesma i molitva koju uzdižemo Tvorcu!

Od kada je pre sedamdeset godina započela materijalizacija Hrama, prate je sumnje, nedoumice, surevnjivost, s jedne, i preterivanja svake vrste, nekritična hvala i pokušaj nadgornjavanja, s druge strane. Svaka inicijativa je ismejana pre nego što je prihvaćena, svaka ideja ponižena pre nego što je prisvojena, i svaki trud omalovažen pre nego što je proglašen nedostižnim delom. Ali to je tako, i savladavanje nedostojnog u nama takođe je deo gradnje Hrama.

Podizanje Hrama je nasilno prekinuo početak Drugog svetskog rata i ideološko bezumlje partijske diktature kojoj je taj rat dao krila i moć, a nastavljeno je tek onda kada je oboleli duh umrtvio telo aparata nasilja konstruisanog da traje do veka.

Od godine 1985, kada je materijalizacija Hrama nastavljena, Hram se uobličava pred našim očima.

Sanirani su i ojačani temelji, podignuti zidovi, postavljene kupole i svodovi, iskopana kripta, dovedene infrastrukturne mreže, izgrađene konstruktivne i prostorne celine. Pred našim očima izdigla se moćna polulopta centralne kupole i njen pozlaćeni krst da kao dominantni simbol pobede života nad smrću obeleži našu Kalvariju i naš horizont.

Da bi to bilo moguće, prethodno su izrađene neophodne studije, istraženi su fragmentarni ostaci prvobitnog projekta i pripremljena rešenja arhitekture, konstrukcije i instalacija. Oformljeni su stručni timovi i izrađena dokumentacija na osnovu koje se moglo pristupiti izvođenju. Razvijene su nove tehnološke procedure i usavršene one već postojeće.

Danas pred nama stoji Hram koji još nije dovršen, ali čije su fizičke karakteristike u najvećoj meri definisane. Krovovi su pokriveni bakrom, spoljni zidovi su obloženi granitom i mramorom, postavljena je spoljna bravarija i ugrađena vrata od masivne hrastovine. Izlivena su i montirana zvona. Uređena je neposredna okolina Hrama, popločana porta, oformljeni prilazi i iznova izgrađena parkovska površina koja je njegov prirodni ambijent. Sagrađen je novi parohijski dom i obnovljena spoljašnost i unutrašnjost Crkve svetog Save, podignute da bude privremena, gradilišna crkva, a sada trajni deo vračarske svetinje.

U unutrašnjosti Hrama dovršava se montaža enterijerskih svodova u pripratama i kripti. Formiran je prostor grobnice patrijaraha i crkve sv. kneza Lazara. U toku je oblaganje zidova kamenom i montiranje kamene oplate betonskih stubova. Položene su glavne trase unutrašnjih instalacionih vodova i izvodi se kamena sokla naosa i priprata.


...i od sada!

hram Zgrada Hrama je tu, već ukorenjena kao deo prostora Vračara i Beograda. Ona ima monumentalnu masu i neka je vrsta gore na gori! Na njoj je ostalo da se dovrše detalji koji je čine bližom ljudima i koji oku donose motiv i izazov po kome prepoznajemo zgradu među drugim zgradama i spomenik među tragovima prolaznosti.

Predstoji nam da stubovima i kapitelima na portalima, kao i kamenom okviru portala, damo njihov skulptoralno-ornamentalni sadržaj, i da na spoljnom zidu apside apliciramo simbole četiri Jevanđelista i Hrizmon. Monumentalna vrata na zapadu, severu i jugu dobiće reljefnu bronzanu oplatu, a lunete iznad vrata natpise i mozaične kompozicije. Preko sadašnjih kružnih aluminijumskih prozora montiraće se kamene rozete na sva tri portala.

Spoljno dekorativno osvetljenje dopuniće ukupnu sliku Hrama kao dominante grada prema noćnom nebu. Ovo osvetljenje treba da istakne njegovu monumentalnost i duhovni kontekst. Posebna pažnja će se posvetiti osvetljenju najviših zona, kao delu gradske siluete, i osvetljenju portala i istočne apside kao delovima koji učestvuju u neposrednom kontaktu između Hrama i građana.

U unutrašnjosti Hrama predstoje nam najveći radovi. Dovršiće se montaža kamenih oplata i reljefa, sokli i stubova u prizemlju i na galerijama. Izvešće se kamene kapele za paljenje sveća u pripratama, tronovi i kamene krstionice za decu, kamene arhivolte i pregrade, proteze i sedišta u sintrononu. U kripti će početi oblaganje travertinom i krečnjakom. Postaviće se ograde stepeništa u naosu i proskomidiji i montirati pokretna platforma u đakonikonu. U kripti će se formirati pozicije grobnih mesta i predviđeni kameni sarkofazi.

Pripremiće se konkursne podloge za izradu rešenja za bronzane reljefe spoljne i unutrašnje oplate vrata, kao i za vrata kripte i skevofilakiona. Pripremiće se posebne podloge sa projektnim zadacima za raspisivanje konkursa za izradu kartona za mozaike, i započeti radovi na njihovoj realizaciji, što je višegodišnji projekat. Istovremeno počeće realizacija delova enterijera koji se izrađuju od kovanog gvožđa, bronze ili čelika.

Nastaviće se sa razvodom unutrašnjih instalacija i započeće postavljanje podnog grejanja. Montiraće se rasvetni elementi, uređaji za ozvučenje i snimanje, stojeći i zidni kandelabri, lusteri i svetlosna dijadema. Postaviće se posebni podsistemi za krstionice (sa pogruženjem i stojeće) i izložbeni deo riznice, odnosno stalnih postavki o gradnji Hrama, livenju zvona i istorijatu hora.

Počeće upisivanje imena darodavaca na zidovima Hrama i postavljanje sistema za lociranje podataka o ktitorima.

Po okončanju radova na polaganju kamenih intarzija na podovima, počeće izrada i montaža ikonostasa u naosu, u kripti i u paraklisu, kao i postavljanje posebne nepokretne i pokretne opreme, unutrašnje radne, dekorativne, signalne i namenske rasvete i uređaja. Za sve to vreme trajaće radovi na mozaicima.

A onda nam preostaje da se Duh useli u Hram. Kada je duh Božji u Hramu, Hram je završen!

Da se ne zaboravi (a skloni smo da zaboravimo!): Posle pionirskog poduhvata dvojice velikih arhitekata, prof. B. Nestorovića i prof. A. Deroka, posle sjajnog konstruktera prof. V. Zađine, najzaslužniji za nastavak gradnje i definisanje izgleda Hrama sv. Save su protomajstor prof. arh. B. Pešić, protoneimar prof. dr. inž. V. Milovanović, konstrukteri i tehnolozi inž. V. Marisavljević, inž. D. Arbajter, inž. M. Marjanović, odgovorni projektanti arh. Lj. Tanasijević i arh. Dubravka Matović ...

Pročitajte iz oblasti "Nova baština" i:

<<< Nazad na sadržaj
16. septembar 2019.